Nama glamour

Followers

Sabtu, 11 Disember 2010

Nasyid Feseni K.K.3 UM (2010/2011)


As-SalaM....

Ambil masa kejap tuk mnulis sbb esok dah mula latihan nasyid bg mewakili Kolej Kediaman Ketiga dlm Prtndingan Nasyid Festival Seni UM, Insya'Allah dalam bulan 2 atau 3 pada semester depan...Wlaupun sudah brada dlm tahun 2 pngajian di UM, tapi krn minat yg mndalam dlm bidang seni suara, trutama nasyid ni, jadi masuk juga...lbh2 lagi xrmai yg nak masuk mgkn krn xda masa ataupun xbrapa minat sgt...andainya tak masuk, maka berakhirlah riwayat nasyid kat kolej ni..maklumlah, syarat tuk hantar peserta seramai 12 orang juga dan tdk lbh 24 orang... Masalahnya, nak capai angka 12 tu pun ramai yg masuk krn trpksa n dipujuk dahulu..salah satunya lagi sbb nak dapat markah merit tuk stay di kolej ni pada tahun berikutnya...

Tapi brbeza dgn aku dan bbrapa orng lagi kwn yg masuk bkn krn tu tp krn minat. Walupun tak brapa mndlm tapi skurng2nya ada usaha tuk masuk, lbh2 lagi nasyid ni bukan smata2 nyanyian suka2 tp dpt dijadikn salah satu hiburan yg mndidik jiwa kita mndekati Tuhan yg Maha Esa...Teringat masa first year dulu suka duka dlm latihan..xdalh byk kenangan, nmun ckuplh dpt mngimbau kmbali wktu2 sblm ni, lbh2 lagi trpksa korbankn sedikit masa tuk latihan, nmun takdalh smpai ganggu pelajaran..yg pntg pndai dan bijak mngurus masa..Nak ceriakn pnulisan ini, aku sertakn gmbr2 nasyid semester lepas..he3..Gmbr2 ni diambil sblm Malam Bintang Kurshiah (MBK) kt kolej ke-3 tau kolej yg aku stay skrng ni..Tujuan MBK diadakn bg mmperkenalkn acara2 yg akn dprtndingkn dlm FESTIVAL SENI UM nanti..bukan hnya nasyid, mlh ada pop band, dikir barat, nyanyian solo, tarian, dll...Slain tu, tujuannya tuk mmpersiapkn diri pserta sblm brtanding, manalh tahu slps buat prsembahn ada nmpk kelemahan yg blh dperbaiki lagi....



Sopannya semua....hehehe

Gambar tak byk sgt diambil, nmun ckuplh sbagai bingkisan kenangan yg tak seberapa ni..skurng2nya ada drpd xda langsung...pe2 pun mmg ckup teruja dgn nasyid..itu bagi aku, xthu orng lain...he3..klau sehari xlyn lagu nasyid mmg xsah..xtenang jer hidup ni..aku juga suka kongsi lagu nasyid kpd kwn2..sape2 yg minta, aku bg jer.,malah tnpa orng mnta pun aku bagi sbb aku suka tgk orng yg minat nasyid..lbh2 lagi wnita yg xdalh smpi trleka lyn lagu2 genre lain yg mgkn xda faedahnya..peduli apa orng kata, yg pntng hiburan pun ada baik buruknya..Kalau kita dgr yg xbaik, maka haramlah benda tu n sblknya..fhm2 ler...

Untuk semester ni, aku bukan stkt ajk biasa dlm Feseni ni tp trpksa jd Pnolong Pngarah tau Ktua Unit tuk unit Kebajikan dan Logistik..ingt nak rileks2 jer sbb nak tlong kwn kot aku trima, lgpun mmg nak dptkn merit slh satu faktor,,klau x mmg susah nak stay kolej kt UM ni lbh2 lg, rmai pljr asing dr luar negara bljr kt UM, olh itu mmg pluang nk stay lg sukar sbb mreka tak aktif pun ttp dpt stay..kdg2 rsa cam xadil, tp dah mmg sistem mcm tu..kat bwh ni plak gmbr2 time prtndingan..hu3..syng xda gmbr sndri, lupa nk ambil dgn kwn..ada jer rsanya dlm simpanan mreka..

Sewaktu pertandingan....

Semua gmbr tu pd semester lps, sesi 2009/2010..Kbykn yg masuk adlh senior2 yg dah prnh sertai, sdkt sbyk dpt mmbantu wlupun pd thun lps hnya dpt no.6. Kira oklh juga tu drpd dpt no. last..huk3.. Mohon maaf andai coretan ini tidak berapa menarik, nmun tdk mngapa krn stp drpd kita prlu bljr..sbnrnya bukan xboleh nk mnulis gunakn ayat2 yg power, gaya penulisan profesional, dsbginya sbb aku dah pun bljr tuk mnulis dgn betul tp klau mnulis cara tu msti orng boring tuk baca.. Lagipun, skrng ni aku brada dlm Jabatan Kesusasteraan, jd brbeza dgn orng bahasa..xpe salah sdkt pun bhsa, yg pntg tahu..coretan ni hnya tuk smpaikn msj n kongsi cerita yg diabadikan dlm bentuk tulisan..klau nak dgr lisan boleh jer...jumpa aku ler..ha2..

Setakat ini shj ler coretan ni, lps ni kena fokus pd latihan nasyid, dpt juga hilngkn stress krn baru jer lps exam..hrp kputusan yg ok nanti..smoga kwn2 smua dpt brlatih dgn baik..,.niat mesti betul, bukan smata2 tuk stay kolej tp tmbhkn niat bhwa "aku masuk nasyid ni tuk tarik ramai minat orng tuk beralih kpd bidang nasyid tuk djdkn hiburan spnjng masa, demi agama Islam kita yg trcinta." Walaupun usaha kita kecil, nmun skdr Allah mngetahui HATI kita yg ikhlas, dah ckup brmkna bg seorng yg beriman..jdikn nasyid sbgai hiburan yg mnjadi santapan kita stp masa dan ketika.. Insya'Allah..:)

"I LOVE NASYID"



Tiada ulasan:

Catat Ulasan